Digitale platformen zijn de toekomst

Online platformen schieten als paddenstoelen uit de grond en dat is niet zo gek want ze bieden organisaties grote voordelen en marktkansen. Er wordt veel over gezegd en geschreven en we maken allemaal - in meer of mindere mate - gebruik van online platformen.

Lees verder
Pieter van der Wulp

Door Pieter van der Wulp

Denk aan Marktplaats of Facebook, maar ook fitnesstrackers, de meeste apps op je smartphone, zelfscanners in de supermarkt en online belastingaangifte zijn enkele voorbeelden van digitale platformen. Maar wat is nu precies een online platform? En waarom moet je ermee aan de slag? Een misschien veel relevantere vraag is: hoe maak je een online platform tot een succes? In dit blogartikel praten we je bij.

Wat is nou precies een online platform?

Eén van de bekendste Nederlandse woordenboeken kent drie verschillende betekenissen toe aan het woord platform, maar geen van allen voldoet aan de omschrijving van een online platform waar we in dit artikel over spreken. Een online platform is in de kern een omgeving die deelnemers de gelegenheid biedt om met elkaar, met het platform of met een organisatie te verbinden. Een omgeving die (meer-)waarde creëert doordat er bestanden, gegevens, data of ideeën uitgewisseld kunnen worden.

Daarnaast lichten we ook graag de betekenis van het platform als digitaal businessmodel toe. Een platform is een digitaal gedreven organisatiemodel (ecosysteem) dat gebruik maakt van gestandaardiseerde organisatiebouwstenen: technologie, infrastructuur, communicatie, werkafspraken, standaarden, protocollen, etc.; aldus futuroloog Maurits Kreijveld. In zo’n platform kunnen onder de regie van een platformaanbieder, organisaties, functies en competenties geïntegreerd worden die nodig zijn om producten en diensten te leveren aan eindgebruikers. Hierdoor kunnen (verschillende) leveranciers (verschillende) toepassingen ontwikkelen voor (verschillende) eindgebruikers. Door dit samenspel wordt de interactie tussen de ontwikkelaar en de eindgebruiker vergemakkelijkt en kan er dus sneller geïnnoveerd worden doordat partijen kunnen voortbouwen en eindgebruikers direct worden betrokken bij het innovatieproces.

Hoe maak je een online platform tot een succes?
Waar hebben grote platformen hun succes aan te danken?

Het succes van grote platformen

Waar hebben grote platformen hun succes aan te danken? Het kan niet alleen toegeschreven worden aan factoren als geld of geluk. Een voorwaarde is dat mensen makkelijk deel moeten kunnen nemen, het moet dus laagdrempelig zijn. Ook moeten deelnemers eenvoudig informatie kunnen delen en zaken kunnen doen. Het platform moet veel deelnemers aantrekken zowel aan de vraag- als aan de aanbodzijde. En ze moeten worden ‘beloond’ voor hun deelname… what’s in it for me? 

Veel van deze platformen hebben te maken met drie rollen: een platformaanbieder die vaak ook optreedt als regisseur (zoals bijvoorbeeld Apple), de platformontwikkelaars en -leveranciers (zoals app-ontwikkelaars) en natuurlijk de platformdeelnemers en gebruikers (zoals iPhone bezitters). Veelal wordt er op wat grotere platforms gewerkt met gestandaardiseerde API’s. Dit staat in de ICT-sector voor Application Programming Interface, maar in dit verband zou je ook kunnen spreken van een Advanced Platform Interface. Door het gebruik van gestandaardiseerde API’s kan er eenvoudig gekoppeld worden met andere organisaties, processen, toepassingen, producten en diensten.

Apple is één van de bekendste en grootste platformaanbieders
Apple is één van de bekendste en grootste platformaanbieders

De toekomst van digitale platformen

Digitale platformen kunnen een groot aantal voordelen bieden zoals het behalen van een optimale klantervaring, sneller reageren op gewijzigde omstandigheden (in de markt), grotere wendbaarheid (agility), sneller innoveren met een kortere ‘time to market’ en sneller opschalen wanneer dat nodig is. Bedrijven zijn hierdoor ook beter in staat om sneller uit te breiden naar verschillende markten. De wereld digitaliseert in rap tempo en organisaties die daarin niet snel genoeg acteren, lopen al gauw achter.

De inzet van platformen staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. De tijd zal leren wat de belangrijkste succes- en faalfactoren zijn. Maar het is zeker een onderwerp om je in te (blijven) verdiepen, want trendwatchers weten het zeker: platformen zijn de toekomst en ze vormen de nieuwe pijlers van de economie.

 

Geen update meer missen?
Wil je geen update meer missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. We delen graag actuele updates en onze blik op de ontwikkelingen in de digitale wereld.